Nasze wartości na luty to ODPOWIEDZIALNOŚĆ I OSZCZĘDNOŚĆ
Dbam o zdrowie
- „Jabłko”– rozmowa na temat opowiadania.
- „Nasze chrupanki” – degustacja owoców i warzyw
- „Zimowe zabawy” – praca z obrazkiem. Czytanie globalne: Zimowe zabawy. Rozmowa na temat bezpiecznych zabaw na śniegu i lodzie.
- „S jak sanki” – wprowadzenie liter s, S.
- Wprowadzenie cyfry 6
- „Tańczymy walczyka” – zabawa taneczna. Utrwalenie kroku walczyka
- „Piramida zdrowia” – rozmowa na temat zdrowego stylu życia.
Siły Przyrody
- „Żaby i nakrętki” – rozmowa o ochronie przyrody na podstawie opowiadania. „Kolorowe pojemniki na śmieci” – zabawa dydaktyczna. Rozwijanie umiejętności serowania śmieci, poszerzenie słownictwa o wyrażenia: surowce wtórne, bioodpady, czytanie globalne wyrazów: papier, szkło, plastik, metal, bio
- „Drugie życie plastikowych nakrętek” – zabawa dydaktyczna
- „Matka natura i jej 4 dzieci” – działanie dzieci. Zapoznanie z 4 żywiołami (ziemia, woda, powietrze, ogień) i ich symboliką, złym i dobrym wpływem na środowisko i człowieka
- „Ziemia” – oglądanie prezentacji multimedialnej (lub albumów, zdjęć). Poznanie piękna planety, jej różnorodności, bogactwa fauny i flory, zapoznanie z niebezpieczeństwami zagrażającymi środowisku ze strony człowieka. „Kodeks ekologa” – zabawa dydaktyczna. Ustalenie zasad dotyczących ochrony Ziemi.
- „Co to są minerały?” – burza mózgów. „Halit, czyli sól” – działanie dzieci. Poznanie różnego rodzaju soli jako minerału, rozumienie pojęcia kryształ. „Minerały – skarby ziemi” – oglądanie albumów, zdjęć, prezentacji multimedialnej na temat skarbów występujących w ziemi. Czytanie globalne wyrazów halit, ametyst, skarby ukryte w ziemi
- „Jedna srebrna kropla” – zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie na pod[1]stawie opowiadania. „To też woda” – zabawa dydaktyczna. Przypomnienie różnych stanów skupienia wody
- „Co to?” – zabawa sensoryczna. Rozpoznawanie wody i jej właściwości. Rozumienie pojęć słona i słodka woda, wdrażanie do oszczędnego gospodarowania wodą. „Gdzie można spotkać wodę?” – burza mózgów. „Komu jest potrzeb[1]na woda?” – dyskusja
Cztery żywioły
- „Gimnastyka” – zabawa sensoryczna. „Kiedy powietrze pomaga, a kiedy szkodzi” – zabawa dydaktyczna. Poznanie pozytywnych i negatywnych skutków oddziaływania powietrza – wiatru. „Czyste powietrze wokół nas” – porównywanie obrazków. Rozumienie znaczenia czystego powietrza dla zdrowia. „Co dymi?” – burza mózgów.
- „Co się dzieje?” – wykonanie doświadczenia. Rozumienie związku powietrza i ognia. „Piotruś i powietrze” – praca z wierszem. Poznanie sposobów wykorzystania powietrza
- „Jaki jest ogień?” – zabawa badawcza. Poznanie żywiołu ognia. „Ogień jest potrzebny” – wypowiedzi dzieci. Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego. „Ogień może być groźny” – rozmowa kierowana na podstawie zdjęć. Rozwijanie umiejętności budowania wielozdaniowych wypowiedzi
- „Wulkan” – zabawa dydaktyczna. Rozwiązywanie zadań matematycznych, czy[1]tanie globalne wyrazów: wulkan, krater, lawa, erupcja. „Wulkany na świecie” – oglądanie prezentacji multimedialnej.
Wielka wyprawa do Krainy Dinozaurów
- Wycieczka do biblioteki. Wyszukiwanie informacji na temat dinozaurów.
- Dzieci z pomocą nauczyciela organizują w sali przedszkolnej kącik badacza, w którym każde dziecko może samodzielnie badać różnego rodzaju wykopaliska.
- Dzieci budują szkielet dinozaura z kości wykopanych w piaskownicy. Po jego zrekonstruowaniu próbują określić do jakiego gatunku należy, jakie są jego charakterystyczne cechy, w jakim żył środowisku, jak się odżywiał.
- Jak powstają skamieliny? – dzieci poznają proces powstawania skamieniałości. Odciskają różne drobne przedmioty w plastelinie, glinie, wykonują gipsowe odlewy.
- Jak duże były dinozaury? – dzieci porównują wielkość dinozaurów z wielkością zwierząt żyjących współcześnie.
- Czyj to cień? – dzieci wyszukują spośród cieni różnych zwierząt, te które mogą należeć do dinozaurów. Próbują dopasować je do dinozaura danego gatunku. Na koniec mogą pomalować cienie farbami, zachowując kolorystykę poszczególnych gatunków.
- Dzieci w oparciu o wcześniejsze informacje przygotowują ilustrowany atlas dinozaurów.
- Dlaczego dinozaury wyginęły – twórcze wypowiedzi dzieci, odzwierciedlenie myśli w formie plastycznej.